Sunday, August 15, 2010

"Pergi Jahanam lah Kau!!!"


















Assalamualaikum..wbt..

"Pergi Jahanam lah kau!!!" huh.. terkejut pas bagi salam terus cakap "pegi JAHANAM???haha..sekali dengaq panas je telinga ni kalu kawan-kawan kita cakap kat kita, tapi bila dah jadi kebiasaan bagi kita, kita pOn rileks dah macam tak da apa2 lak kalu kawan kita cakap cam tu..yela setakat cakap ja apa ada hal kan? heh.. tapi sebenaqnya disebalik apa yang kawan kita cakap tuh boleh mendatangkan doa kepada kita...memang kita mempunyai kawan yang baik kalu dia sentiasa mendoakan kita,,,tapi kalu doa dia "Pegi Jahanam lah kau!!!" err...kawan ka tu??heh...untuk hang pa yang masih dalam samar-samar apa yang aku nak celoteh ni, aku sebenaqnya nak bagi tou yang perkataan JAHANAM tuh sangat lah tak baik kalu kita guna, mana tak nya tu kan nama "NERAKA !" kalu pak arab dengaq kita cakap kat dia mesti dia dah tak mai malayzie ni..hehe..sebab takot kita doakan dia masuk neraka.... so pikiaq2 la kawan-kawan ku..erm..ni sedikit sebanyak aku nak kongsi bersama ilmu yang aku dapat, bukan nak kata hang pa tak tau nama2 syurga dan neraka ni, cuma aku ingin berkongsi dan mungkin ada yang dah xingat aku ingatkn diri aku dan rakan-rakan yang lain..aku ada senaraikan nama-nama syurga dan neraka siap dengan level dia nah....zaaasss....

Tingkat dan nama-nama syurga ialah :-
1. Syurga Firdaus
2. Syurga 'Adn
3. Syurga Na'iim
4. Syurga Na'wa
5. Syurga Darussalaam
6. Syurga Daarul Muaqaamah
7. Syurga Al-Muqqamul Amin
8. Syurga Khuldi
(doa untuk kita amalkan):


Sedangkan tingkat dan nama-nama neraka adalah :-
1. Neraka Jahannam
2. Neraka Jahiim
3. Neraka Hawiyah
4. Neraka Wail
5. Neraka Sa'iir
6. Neraka Ladhaa
7. Neraka Saqar
8. Neraka Hutomah



Tempatku? huh...Allahualam....

13 comments:

  1. ta bek taw ckp jhnm...i dun loikke!

    ReplyDelete
  2. haha..tu la..baek kita jgn ckp,,pesan2 sama kt ipen tuh..huhu...

    ReplyDelete
  3. kasar bunyinya..penah wat kerrr??hehe,,

    ReplyDelete
  4. owh...mungkin pernah..insaf2...

    ReplyDelete
  5. klu ipen ckp cmtu tampar je k.

    ReplyDelete
  6. bgus la..jgn ckp benda yg -ve..stp kata2 adlh dOa,,

    ReplyDelete
  7. mira..mang sllo tampa dia...cian..hehe...

    ReplyDelete
  8. em..tu la jgn ckp aslnya dari apa yg kita sllo dgr tp mksud xthu...

    ReplyDelete
  9. kurangkn ckp k..ckp benda yg berfaedh n penting je.. ikOt sunnah..lbh baik diam drpd berkata2 benda yg lagha,,

    ReplyDelete
  10. terima kasih abg hadi kerana berkongsi ilmu yg berguna ni..sama2 lah kita saling ingat mengingati...

    ReplyDelete
  11. sama2 adik ipin kembang kecup...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Apa Nak Dikata Yang Lain??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...