Saturday, December 18, 2010

Sukan : Renangi Lautan Gelora 2




Assalamualaikum..wbt..




Al-kisah renangi lautan gelora ni bukanlah sebuah cerpen yang membolehkan semua pembaca blog Apa Nak Di kata ni membaca menitis-tiskan air mata macam blog masquerade tu, heh..provok2..haha..tapi ia sebuah kisah, bukan kisah la satu pengenalan baru kepada pembaca yang masih belum pernah atau sedang atau tak sempat nak mencuba sukan renang ni. dalam post lepas aku ada postkan pasal Sukan : renangi lautan gelora 1, cara berenang kuak dada, kali ni aku nak kongsikan pulak camna caranya kuak rangkak atau front crawl.

Setiap benda mesti ada sejarahnya kan? kuak rangkak ni pun ada sejarahnya, kuak rangkak depan ni dulu nama dia kuak trudgen, awat nama dia camtu? sebab mat salleh tu la kot yang cipta. ok, pastu ada lagi diubah suai, oleh mamat australia, tapi tah la apa nama dia aku pon lupa, kira dia ada banyak versi sebelum versi yang ni yang dibolehkan guna dalam sukan olimpik atau mana-mana sukan renang ni. kalu nak tau lebey try la cari kat mana-mana laman sesawang yang rasa boleh dipercayai. macam wikipedia, witwiki,kiki, kiki lala.. mana-mana la. heh..

Dalam dua kuak ni (kuak katak (aku panggil)/dada dan kuak rangkak ni), kuak ni lebih memerlukan banyak tenaga dari kuak katak. sebabnya, cara renanganya bergerak serentak tangan dan kaki, berbanding kuak dada yang berselang-seli, tapi kuak ini lebih laju berbanding kuak yang lain (kalau yang renang tu laju la) heh..sebab tu dalam acara free style ramai yang menggunakan kuak rangkak ni dalam acara free style.



Front Crawl


Kuak rangkak ni memerlukan tendangan kaki secara berterusan. kaki diluruskan dan mula menendang dari peha hingga ke hujung kaki (ikut paham aku ni) kalu tak paham leh tanya lagi. hehe. tangan pulak sentiasa kuak ke depan, bergilir kiri dan kanan. dan mengambil nafas pada salah satu tangan, paham tak? heh..ok kalu tak paham cuba tengok video atas ni, kalu paham pon tengok la, sian aku penat berenang. haha. Dah tengok? ok. cara tu adalah cara renang kuak rangkak, cara aku mungkin sumbang berbanding yang betul-betul pro. tapi dari segi cara dan teknik insyaAllah betol.

Ok. kot? kalu nak belajar sendiri boleh tapi pastikan cuba di kolam renang yang cetek. kalau yang dalam tu pastikan ada orang yang kawal, sebab takut nanti-nanti lemas, hilang plak sorang kawan aku,haha, ok geng cuba la k..InsyaAllah ada niat nak belajar ada jalan dia, bak kata perpatah "usaha eskelator kejayaan"







Belalang boleh merangkak tanpa berenang....

5 comments:

  1. wahh..hebat siot..
    kemeramen tu la..

    ReplyDelete
  2. pandainya berenang,,=)

    ReplyDelete
  3. mac : haha..macam biasa mcvalue meal menanti..haha..

    any : xla pandai, reti sket2 ja...nk blajaq? leh..hehe..

    aPkB : tya puan sue...n en jo...

    ReplyDelete
  4. pandai la 2,,boleh je tp bila nak blajar ye? =)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Apa Nak Dikata Yang Lain??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...