Saturday, December 11, 2010

Kasi Potong!!!!!



Assalamualaikum...wbt...


11 Disember 2020 (5.00 p.m)

Suatu petang selepas solat asar di pondok rehat depan rumah Che LB (Lelaki Baik), Taman Desa Beringin, Che LB minum petang bersama Mek Ridzuan. Dikala itu, Mek Ridzuan membawa anak bongsunya atau anak ke-13 (penyerang) untuk menemaninya minum petang bersama Che LB.


pondok dihadapan rumah Che LB. Walaupon ada nama orang lain.


Che LB : waa..striker dah datang....
Mek Ridzuan : haha..striker muda ni, belum di serap dalam team lagi...

*Mek Ridzuan mempunyai 11 orang anak lelaki, 2 orang anak perempuan (kuatnya beliau) cita-citanya nak buat satu team bola sepak. lagipun niatnya dari belajar dulu nak bukak akedemi bola sepak bersama rakan seperjuangan dia dulu. Tapi belum sampai masa dan masih belum ada modal, maklum la duit banyak habis pada anak-anak-anak-anak-anak-anak-anaknya (apala rahsia dia kan?)

Che LB : "penyerang" (nama timbangan Non Hariz) dah khatam al-quran kan?
Non Hariz : khatam?? dah...
Che LB : bagus anak mek ridzuan ni, baru 8 tahun dah khatam al-quran.
Mek Midzuan : khatam quran dah..."khatan" je belum.
Non Hariz : khatan? (air liurnya diteguk laju selaju air......dicincang takkan putus)
Che LB : haa..elok la tu dah musim cuti sekolah ni berkhatan. kasi POTONG!!!!
Mek Ridzuan : itu la..aku ingat nak daftar berkhatan secara beramai-ramai dekat masjid sikamat tu.

Kelibat "penyerang" tak kelihatan selepas beberapa saat. Langkah "penyerang" laju seperti beruang kudung. laju kot beruang kudung lari? aku pon tak penah tengok lagi. Dalam banyak-banyak anak Mek Ridzuan, Mek Ridzuan paling sayang "penyerang", mungkin sebab anak bongsu dan bakal jadi penyerang berbisa dan bakal menyarung jersi Manchester United, paling koman pon jersi Team Taman Desa Beringin FC. (sarong je, main tak)

Che LB : nak ke mana tu?? tak di minum pon airnya...
Mek Ridzuan : Ayeek...nak ke mana tu?

Langkah "penyerang" makin laju, bila mendengar nama manjanya disebut, lariannya mengalahkan Aidil Zaquan yang berlari mengejar bola semasa perlawanan persahabatan Malaysia menentang Israel. Malaysia menang 7-0.

Non Hariz : Nak pegi main Bola...dah pukul 5 ni......" jeritnya dalam jarak 100m, dengan catatan larian tak rasmi 7.08 saat. Laju betul si "penyerang" ni lari. mengalahkan catatan Usin Lempoyang, 9.68 rekod dunia suatu ketika dahulu.


Non Hariz, membawa diri...........


Kenapa kalu disebut "berkhatan" ja budak-budak akan takut? mungkin belum ada pengalaman kot. maklumlah "senjata" utama di pegang orang dan di potong. Siapa pun takut. maunya tersalah potong. tak ke dah jadi "pon***. Kalu ikotkan musim cuti ni mesti ramai yang buat majlis berkhatan.

Berkhatan ni sebaik-baiknya dilakukan sewaktu bayi berumur hari ke-7 atau hari ke-40, satu lagi masa yang baik sewaktu berumur tujuh tahun atau sewaktu budak-budak nih dah sampai untuk dinasihatkan untuk diajar solat. so kalu nak anak-anak solat awal, nak ajar anak-anak solat, pentingnya solat, khatankan lah anak-anak awal, tapi kalu anak-anak ni korang ada masalah sewaktu umurnya diperingkat awal, elok lah dilewatkan. insyaAllah ada keberkatan-Nya..

Aku, darjah 3 dah berkhatan. kira awal la tu darjah 3. haha. ada kawan-kawan aku masa sekolah dulu tingkatan 1 baru nak berkhatan. lambat betul. tapi bagi yang berkhatan awal ni. biasa la zaman budak-budak. siap berbangga lagi ngan kawan-kawan. "aku dah sunat", "aku leh solat saf depan, korang? macam-macam lagi la..kira leh bangga la kalu dah sunat yang paling penting..leh Kawin..haha..kalu sesiapa nak rasa kawen awal..sunat la awal..tak gitu?? senang beno nak kawen..hehe.."potong je leh kawen?''

Aku dulu berkhatan dengan sepupu aku..dua orang ja, time tu cuti pertengahan tahun. kira tak ramai la berkhatan time tu. tapi beza plak dengan budak-budak yang berkhatan beramai-ramai ni..kompom banyak karenah..kalu tak percaya tengok video ni..




Bagus gak berkhatan ramai-ramai ni, kalu yang takot jadi tak takot, yang tak takot jadi takot..macam-macam la..dan yang paling penting dapat menjalinkan hubungan silaturahim diantara kanak-kanak dan ibu bapa masing-masing dan yang paling penting lagi. kalu ada awek yang datang melawat leh ngorat sekali. hehe..


20 Disember 2020 (9.00 pm)

Di rumah Mek Ridzuan.

Che LB : Assalamualaikum....
Mek Ridzuan : Waalaikumusalam..masuk le...
Che LB : Cepat la siap Mek Ridzuan oi.. dah kol 9.00 ni, main pukul 9.30.
Mek Ridzuan : Jap le..aku nak tukar kain "penyerang'' ni...orang dah ''berkhatan'' katakan...
Che LB : haha..tak dapat la nak lari laju lagi..eh..tak dapat la nak main futsal malam ni...
Non Hariz : @#$%^&*......arggghhhhhhhhhh........(kain sangkut jatuh di atas .........)








Belalang kena sunat gak ka???

11 comments:

  1. nnt dh kwen LB duk Desa Beringin yeaa.. prOduktif ek wife mek ridzuan 2.hihihi..=p

    ReplyDelete
  2. acai: fresh...dah...tp rasa macam nak sunat lg..ahaha...

    akupink : yeah....mac kuat...

    ReplyDelete
  3. terselit info yg berguna,,bgus,,=)

    ReplyDelete
  4. ape? ingt blog ni xbrguna ke? hehe....

    ReplyDelete
  5. saye pon da sunat.
    serius tau!

    ReplyDelete
  6. mac : ada ka nk kwen ng hg mac??

    morah : xtya pon...ipen pon tak tanya pon....hehe

    ReplyDelete
  7. bukan xberguna,,i mean dlm duk berangan angan xsudah 2 terselit juge info,, =)

    ReplyDelete
  8. info solat ada, info bola ada..info fokus ada...

    ReplyDelete
  9. cpt abg sunat...bgs2...ngs x??hehe

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Apa Nak Dikata Yang Lain??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...